Annonce

torsdag den 14. august 2014

Chokoladekage med blåbær

Denne kage bagte jeg første gang, da jeg fyldte 50! Jeg havde dengang besluttet, at jeg ville fejre dagen med en reception med champagne, kaffe og kager - og så faktisk også en koncert. Menighedsrådet betalte en skøn orgelkoncert med 6 forskellige organister - det var lidt vildt, men super godt.

Det var et sidespring - det var kagen jeg kom fra. Den er igen, fristes jeg til at skrive, efter Mette Blomsterbergs opskrift - men i halv størrelse. Da jeg lavede kagen første gang, havde jeg ikke nogen blåbær, så da brugte jeg solbær i stedet for, og det fungerede også ganske godt.

Men nu har jeg fået lavet blåbærsylt, så det blev brugt denne gang.
Og kagen blev serveret til menighedsrådsmødet i aftes. Hvortil jeg også havde bagt nogle grovflutes med sesam- og hørfrø og nogle lækre boller med Egeskov Mølle-mel. Mere om dem en anden dag.


Chokoladekage med blåbær

90 gr. smør
½ dl. vand
1/3 vaniljestang, kornene herfra
150 gr. sukker
100 gr. mel
2 æg fra fornøjede høns
25 gr. kakao
½ tsk. bagepulver

Smelt smør og vand og lad det køle lidt af. Skrab kornene ud af vaniljestangen, og bland dem med lidt af sukkeret. I en skål komme æg, sukker og vaniljesukker og det piskes godt og længe, til det er let og luftigt. Sigt mel, kakao og bagepulver i æggesnapsen og vend forsigtigt rundt, til det er godt blandet. Tilsæt til sidst det smeltede smør. Kom dejen i en lille bradepande (18 x 18 cm) og bag kagen ca. 25 minutter ved 175 grader. Afkøler i formen.

Hvid chokoladecreme med blåbær

1 blad husblas
2½ dl. piskefløde
75 gr. hakket hvid chokolade
+ blåbærsylt af 100 gr. blåbær

Læg husblassen i blød i koldt vand et kvarters tid. Var fløden op til godt varm, men må ikke koge. Kom den hakkede chokolade i en skål og tilsæt ca. halvdelen af fløden og pisk grundigt. Tilsæt den resterende fløde og pisk til al chokoladen er smeltet. Vrid husblassen og kom den i den varme blanding og rør godt. Kom det hele igennem en sigte - for at fange det sidste af chokoladen, der ikke er smeltet. Dæk skålen med film og sæt chokoladefløden i køleskabet, gerne til næste dag.
Pisk den kolde fløde til en lækker creme og kom den kolde blåbærsylt i. Rør det grundigt rundt.


Kom cremen i en sprøjtepose og klip spidsen af og sæt store bomber på chokoladekagen - eller smør cremen ud. Jeg havde lidt creme i overskud.

 
Sigt til allersidst lidt kakao på toppen af kagen, og stil den køligt, indtil den skal serveres.
 
Og det er en lækker kage - der blev spist en god del af den til mødet i aftes. Dette er hvad der er tilbage:
 
 
Og med et personalemøde her til morgen, så tror jeg det sidste forsvinder :-) Men jo dejligt, når det, der bages både smager godt, og der er brug for det.
 
En morgen med sol.
 
Jette
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar